Byggryn på nye måter

Share this...
Pin on PinterestShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

1513-1435_topp

 

 

 

 

 

Foto: Ricardo foto.

“For jeg skal til by`n og kjøpe litt gryn så jeg får i suppa mi til frokost”, … og også til lunsj, middag og kvelds

Ja, ikke bare til suppa er det godt med gryn. Byggryn kan kombineres med det meste, sunt og godt er det, koster nesten ingenting og er rett og slett oppdagelsen verdt.

 

Vi snakker altså om de små pakkene med hele byggryn som mor hadde i kjøkkenskapet, små gryn som skal legges i bløt og kokes. Ikke noe for meg som har det travelt, sier du? Jo da, her skal du få noen tips, og jeg kan fortelle at gjestene mine blir svært begeistret når de får byggryn brukt på nye måter.

 

Kokt hel bygg

Byggryn kan godt bløtlegges på forhånd, som alt annet korn. Det gjør dem lettere å koke, og spalter fytinsyren og gir deg mer næring når du spiser det. Legger du grynene i vann noen timer, behøver ikke koketida være lang. Har du glemt å legge i bløt grynene, er det bare å forlenge koketida.

1 del bygg, 3 deler vann, skyll kornet i kalt vann. Legg  grynene i bløt

8-10 timer, kok 1-1 1/2 time i bløtevannet  Tilsett salt mot slutten av koketiden. Sil av evt. overskuddsvann som kan nytes som en næringsrik drikk.

Kok gjerne opp mer enn til ett måltid, så kan du lage flere retter/bruke over flere dager. Byggryn er også godt i brøddeigen, da brødet blir saftig og velsmakende.

Frokostblanding

200 gram kokte byggryn, 2 epler, 4 ss solsikkefrø, 2 ss sesamfrø med skall, eventuelt tillegg av andre nøtter og frø,

50 gram tørket frukt, 1 ss honning, en klype salt, sitronsaft.

Dekk bunnen av en kjele med vann. Kok opp og ha i kokt bygg i kjelen sammen med sesamfrø og solsikkefrø. Hakk tørket frukt  og nøtter. Damp grøten varm. Server med biter av eple. En liten skvis sitron gjør at alle smakene kommer frem. Kefir, tykkmelk, yoghurt er godt å ha over, sukker, honning eller lønnesirup for de som liker det søte.

 

Bygg til middag

Byggris er en ny og spennende vri på middagen, rik på kostfiber som gjør at du føler deg lenge mett. Solsikkefrø er fint å koke sammen med bygg. Solsikkefrøene trenger kortere koketid, ha derfor i frøene litt senere. Prøv deg fram og se hvilken tyggemotstand du liker.

Kok bygg for flere måltider av gangen, ja gjerne den mengde du kan bruke i løpet av ca fem dager. Avkjøl grynene og sett inn i kjøleskapet, og du varmer den mengden du trenger når du vil spise. Bygg krever salt, ha gjerne i litt buljong eller krydder om om du vil ha mer smak.

 

Simenstads jule-byggrynsris

Denne retten utviklet jeg til julemenyen min i fjor, og er blitt en såkalt profilrett for Simenstad. Jeg blir alltid så lykkelig når jeg finner fram til oppskrifter som jeg vet vil følge meg videre gjennom livet. De honningbakte rødbetene har alt jeg ønsker, – god smak, vakker farge, tradisjon, fornyelse, overraskelse.

2 dl. byggryn (helgryn)

5 dl. appelsinjuice

2 små rødbeter eller 1 stor

½  dl. eddik  (eventuelt sitron i stedet)

Bløtlegg gryn i noen timer, slå av vannet, kok opp grynene i appelsinjuicen. Ikke kok mer enn at det blir tyggemotstand. Lag «fyrstikker» av rødbeter, legg dem i en ildfast form, bak dem i honning (dvs. stek på 180 grader til de er møre) avkjøl og bland med de kokte grynene og eddiken/sitronen,  gjerne salt og pepper også. Smak deg fram. Rør godt og fargen blander seg fint,

Kan serveres varm eller kald. Jeg fortrekker den kald.

 

Byggryns-krem

1 del bygggryn, 1 1/2 deler vann kokes 30 min, tilsett melk  og kok videre 30 min.  La den bli lunken og bland inn pisket krem. Smak til med sukker og vanilje, kanskje mandeldråper og/eller noen hakkede mandler.  Server med kirsebær eller annen bærsaus.

Velbekomme!

1513-1435

Share this...
Pin on PinterestShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

Comments are closed.