Halden House 1937

I 2005 gikk Kirsti Øyen forbi et hus i Halden. Hun kikket gjennom alt buskaset som skjulte det og syntes bygningen så meget spennende ut. Ikke lenge etter ble huset lagt ut for salg. Av prospektet kunne man lese at huset var oppført i 1937 og at Arne Korsmo var arkitekten. 150 kom på visningen, to la inn bud. Kirsti Øyen og Jan Fremmegaard fikk tilslaget.

Arne Korsmos Halden House har fått tilbake sitt opprinnelige utseende. Kirsti Øyen (t.h.) har totalrestaurert en av Haldens gamle funkisperler. Den gamle, store blodbøka passes godt på. Hagen utenfor er anlagt av Unni Dahl Grue som arbeider ved Rød Herregård og Haldenmuseet. To av de små firkantede vinduene i første etasje er originale. Her fant man spor etter blåfargen Korsmo siden har blitt kjent for å benytte i sin arkitektur. Fargen er nå også benyttet på den nye inngangsdøra. Fasaden er utført i mur og fasadeplater i førsteetasje og kledd med trikkeskinnepanel i andre etasje.

- Selv om vi hadde gått og kikket på huset en stund, ble det ekstra interessant når det viste seg at Korsmo hadde tegnet det, innrømmer Kirsti. Hun har alltid likt moderne design og enkle interiør, og etter kjøpet av Halden House ble interessen ytterligere styrket. Bøker om Korsmo og hans samtids arkitekter og designere står nå tett i tett i den kubistiske bokhylla. Kristi har forsøkt å finne ut så mye som mulig om huset. Så langt har hun kun funnet fasadetegningene og et gammelt svart hvittbilde av fasaden sett fra syd i Christian Nordberg-Schultz bok om Korsmo. Der huset omtales huset som «Halden House». Kanskje var det slik at frisørmester Madsen traff arkitekt Korsmo under Haldenmessen i 1936, ble ellevilt begeistret for hans arkitektur og dermed engasjerte Korsmo til å tegne huset? En ting er i hvert fall sikkert, frisørmester Madsens hus har fått en fantasisk plassering i terrenget, sydvendt med utsikt ned til havna og sjøen. Stolt troner det bauhausinspirerte huset på toppen av kollen som et arkitektonisk kunstverk.

Nå strømmer sollyset igjen fritt i stua. Et maleri av Halden-kunstneren Kullgren pryder veggen over trappeløpet. Vinduene var skiftet på 60-tallet. Kristi fikk satt inn nye, store vinduer som går fra taket helt ned til gulvet lik de man kan se på de opprinnelige fasadetegningene. Vinduene er av isolerglass med treramme innvendig og aluminiumsramme utvendig. Bokhylla har Kirsti fått laget spesielt til huset. Den er tegnet av interiørarkitekt Else Marie Dahll og laget av Syversens snekkeri på Ørje.

Stue før

Gang før

Stue før

Et liv med restaurering.

Kristi og ektemannen Jan har mer enn 20 års erfaring med restaurering av eldre hus. De har overtatt hver sin slektsgård i Aremark. Begge gårdene har husmannsplasser som er restaurert og de eier også en større skogseiendom med gamle bygninger i Sverige. At ekteparet har viet sitt liv til å ta vare på gamle hus er ingen overdrivelse.

Jan overlot ansvaret med renoveringen av huset i Halden til Kirsti, som med glød og stor iver tok fatt på oppgaven som prosjektleder. Totalt gikk det med to år til restaurering og renovering. Hun har søkt i bøker og arkiver men ikke funnet noen gamle bilder av huset. Kun et lite svarthvitt bilde i dårlig kvalitet av det såkalte «Halden House» har hun klart å spore opp i Christian Nordberg-Schultzs bok om Arne Korsmo.

Heldigvis fantes arkitektens tegninger av huset i kommunens arkiv. Sammen med arkitekt Per Stenseth og konservator i Østfold fylkeskommune, Rolv-Atle Bråten (tidligere student under Korsmo), fant man tilbake til husets opprinnelige form og karakter.

På denne veggen var også vinduene skiftet ut tidligere(se før-bilde) og terrassekroken utenfor til høyre var bygd inn som en del av stua. Ved vinduet står møbler designet av Bruno Madsens, to lenestoler og et lite bord i valbjørk. Radiatorene er av samme type som Korsmo brukte i Villa Dammann. De løper langsmed vinduene og er gode å ha i kalde vintermåneder. Om sommeren varmer solen godt gjennom de store vinduene som har fått luftige lingardiner fra Klässbol.

Store endringer

Det som nå framstår som et strømlinjeformet og moderne funkishus så ganske annerledes ut da ekteparet fikk nøklene for fem år siden.

- Frisørmester Madsen solgte huset til en skofabrikant på 50-tallet. Å si at skofabrikanten gjorde dramatiske ombygginger er nesten en underdrivelse. Jeg tror det var årsaken til at de fleste interessentene ikke engang la inn bud på huset, sier Kirsti.

- Det første vi måtte gjøre var å grave ut og drenere både ute og i hele den 72 m2 kjelleretasjen. Her var fukt et stort problem. Det luktet så muggent at tårene stod i øynene da jeg gikk inn her på visningen, forteller Kirsti.

Det ble lagt inn jordvarmeanlegg og etasjen fikk gulvvarme. Det var mye arbeid med å fjerne nyere tilføyninger. Huset hadde gjennomgått dramatiske endringer både med henhold til rominndeling, verandapåbygg og vindusutskifting. Innvendig var det lite som minnet om et moderne hus.

Verandapåhenget ble fjernet og nye, tilpassede vinduer ble satt inn igjen etter Korsmos opprinnelige fasadetegninger. Husets eksteriør og interiør ble ført tilbake dets opprinnelige stramme utseende.
Her var det montert listverk i rokokkostil med rocailler på alle dører. Stua var delt opp av en buet portal og badet var innredet i rosa og turkis på ekte 60-tallsvis. Huset var møblert med pseudorokokko møblementer og tunge, draperte gardiner. At det ville ta mye tid å sette huset tilbake til sin opprinnelige stil var det ingen tvil om.

Spisestua er designet av dansken Hans Wegner og en av få ting som er kjøpt nytt i huset. Rundt bordet får hele 18 personer plass i Bruno Madsens berømte Y-stoler. Over bordet henger den danske designeren Poul Henningsens berømte lampe «Konglen». Det veggfaste skapet er designet, med utgangspunkt i det man tror er et opprinnelig veggfast garderobeskap av Else Marie Dahll og tilvirket av Syversens snekkeri.

Med sans for detaljer

Noen få originale bygningsdeler og detaljer hadde heldigvis unngått skofabrikantens herjinger. Under rokokko rocaillene fantes de opprinnelige, glatte dørene. Noen av de opprinnelige dørhåndtakene hadde også fått være i fred. I gangen oppe er det et garderobeskap som ganske sikkert er opprinnelig. Dette har dannet utgangspunkt for både spesialbygget kjøkkeninnredning og veggfast skap i spisestuedelen. Kirsti er opptatt av de små detaljene og den nye innredningen er i heltre og har fått skapdører med profil nøyaktig lik de gamle. Hele huset er innredet med tidsriktige møbler .

- Jeg har alltid elsket å gå på loppemarkeder og auksjoner for å finne gamle skatter. Gjennom hele livet har vi samlet både eldre og nyere antikviteter og designmøbler. Møblementet som nå står i stua her hadde vi opprinnelig på hytta. Men det passer jo perfekt inn med Bruno Madsen sine stoler her. De er fra 1937, samme året som huset her ble oppført.

- Dessverre mistet jeg min mor i en husbrann for noen år tilbake. Det gamle våningshuset på slektsgården min brant ned til grunnen da huset nesten var ferdig restaurert. Alt innbo, deriblant en del arvede bondemøbler gikk også tapt. Etter det har jeg fått et litt annet syn på møbler og gjenstander vi omgir oss med. Jeg trives med å ha få ting og liker meg godt i enkelt interiør. Både her i Halden og på slektsgården i Aremark er det stort sett møblert med gjenstander vi enten har arvet eller kjøpt brukt.

Det elegante, isblå kjøkkenet er skreddersydd og høyst funksjonelt helt i tråd med funksjonalismens tanke om huset som en «bo-maskin». Her får Kirsti plass til alt hun har behov for på kun få kvadratmeter, plassen er meget godt utnyttet og hun syntes kjøkkenet er en drøm å jobbe på. Innfelt ses litt av kjøkkenet slik det var før oppussingen. I forlengelse av kjøkkenet er det et praktisk vaskerom i samme utførelse.

En sann glede

Noen praktiske løsninger og ombygginger har Kirsti tillatt seg å gjennomføre i sitt Halden House. Det tidligere spiskammeret i første etasje er blitt gjestetoalett. Den innebygde garasjen i kjelleretasjen hadde aldri vært i bruk; den lille bakken opp til garasjeanlegget ble kanskje for bratt for bilene før i tiden. Skofabrikanten bygde en ny garasje på nedsiden, på 60-tallet. Kirsti valgte å bygge om den opprinnelige garasjen slik at de to sønnene fikk hvert sitt soverom og et bad i kjelleretasjen.

Selv etter over 20 år med restaurering og istandsetting av utallige bygninger er både Jan og Kirsti fremdeles glødende engasjerte i gamle hus og sine omgivelser.

- Det har vært en sann glede å holde på med restaureringen av dette huset. Mange dyktige håndverkere, kunsthistorikere og fagpersoner har vært involvert. Og ikke minst er det veldig hyggelig med alle positive tilbakemeldinger fra folk her i Halden som syntes det er flott at huset igjen har kommet til sin rett og at vi tar godt vare på det, smiler Kirsti.

Av: Kari-Marte & Tor Harald Frøyset

Denne artikkelen sto på trykk i utgave 3 2010

Comments are closed.