Thorbjørnrud – et hotell i særklasse

thorbjornrud-01

Rundt om i vårt landstrakte land står mange fine representanter for gode byggeskikker og den kulturarven vi er en del av. I varierende grad har de blitt bevart. Noen er blitt modernisert og endret – andre står som frosset i tid. – Utfordringen er å bevare for ettertiden samtidig som man bruker huset i tråd med den tiden man lever i, mener hotelldirektør Olav Lie-Nilsen på Thorbjørnrud hotell på Jevnaker.

Randsfjorden slynger seg i en fin bue rundt grønne gressganger, gamle epletrær og en herskapelig bygningsmasse. Vi befinner oss på Thorbjørnrud – et sted med aner helt tilbake til 1300-tallet – og ganske sikkert før det også. Her er moderne arkitektur og design godt fundamentert i gammel gårdshistorie, her har adel og fotfolket slitt ned dørstokker i århundrer og her har livet gitt i monn med triste skjebner og lykkelige begivenheter.

 

thorbjornrud-06

 

 

 

 

Fra adelsfrue til «tyskerbrakker», storgård og direktørbolig

Den gamle storgården på Jevnaker kan med god samvittighet skryte på seg å være en viktig del av Norges kulturhistorie. Det har alltid vært et sted for alle lag av samfunnet, fra den gang adelsfrue Ingerid eide det i 1396 til monsieur Abraham Rickardsen driftet gården i 1650. Og siden den gang kan man følge kjøp, salg, overtakelse, bryllup og begravelser på den storslåtte gården. Da Hadeland Glassverk kjøpte Thorbjørnrud i 1765 skrev den seg også inn i historiebøkene til det glassverk som har eksistert lengst i Norge. For glassverket trengte en anstendig direktørbolig og hva var vel mer egnet enn det staselige huset ytterst på odden. Og slik fortsatte historien i ytterligere 200 år. Under krigen ble imidlertid gården okkupert av tyskerne og i en periode ble den brukt som bolig av de som jobbet på glassverket.

thorbjornrud-321

 

 

Nye tider – nye stiler

Men historien til direktørboligen på Hadeland stopper ikke der. I 1982 kjøpte Norsk Jern- og Metallarbeiderforbund Thorbjørnrud for å benytte stedet som skole. En ny epoke begynte og siden den gang har også gården blitt utvidet og oppgradert som hotell. Nye bygninger ble flettet på det gamle huset, med en arkitektur som speilet samtiden. Klassisk skandinavisk design går i dag hånd i hånd med Nyklassisisme og jugenddetaljer. – Heldigvis var man bevisst på å forene fortid og nåtid i prosessene. Den gamle direktørboligen er godt bevart, med tegn fra en lang og begivenhetsrik historie, mener nåværende eier Olav Lie-Nilsen. I 2000 påtok han seg oppgaven som kulturforvalter og hotelldirektør og han har fått brukt rikelig av sine interesser for de lokale og kulturelle verdier siden den gang. – Da jeg overtok hang mye av 80-tallet igjen både i den nyere avdelingen så vel som i det gamle huset. Med lakserosa vegger, blåmalte flater og glassfiberstrietapet var det behov for en oppgradering. Jeg ønsket å hente fram det unike preget i den gamle hovedbygningen. Derfor kontaktet jeg interiørarkitekt Ellen Gullerud og rådgiver innen bygningsvern, Else «Sprossa» Rønnevig. Sammen har vi kommet til et resultat som forener både nytt og gammelt, privat og hotell samt en stor slump av lokalhistorie, mener han.

thorbjornrud-22

 

 

Skrelte bort lag på lag med moteluner

– Siden den gamle bygningen var en privatbolig ønsket vi å innlemme noe av stemningen og stilen fra den tid, samtidig som det skulle passe inn i hotellvirksomheten, forteller interiørarkitekt Ellen Gullerud. Huset som det står i dag er satt opp i 1911, men bygningen er tuftet på den gamle tømmerkassa som sto der tidligere. – En sannsynlig forklaring for dette var nok at deler av det gamle huset brant, mener Olav Lie-Nilsen. Trioen Olav Lie-Nilsen, Ellen Gullerud og Else «Sprossa» Rønnevig bestemte seg derfor for å konsentrere seg på perioden fra 1911 og fram til tyskerne inntok bygningen i 1943. – Etter krigen var mye ødelagt. Bygningen gjennomgikk en større oppussing og modernisering for den nye direktørfamilien ved verket som flyttet inn etter krigen. Neste større oppussing forgikk når verket selger eiendommen til Jern og Metall i 1982. Så fram til 2000 gikk huset igjennom mange «moteluner». Ved å innføre de farger, møbler og mønster som rådet i husets glansperiode føler vi at vi har klart å innhente husets atmosfære og sjel, mener den driftige hotelldirektøren på Thorbjørnrud.

Comments are closed.